W historii każdego modelu, każdej marki przychodzi moment, kiedy ostatni egzemplarz zjeżdża z linii produkcyjnej. W 2023 roku nastąpi ten dzień w japońskiej Maździe – to ostatnie miesiące produkcji modelu Mazda 6.
Dodatkowo model ten obchodzi 20-lecie obecności na rynku, jako że pierwsze modele Mazdy 6 zjechały z taśm produkcyjnych w maju 2002 roku.
Ale nie każdy schodzący z produkcji model może doczekać się urodzinowej, wyjątkowej oprawy. Tak właśnie stało się z Mazdą 6, która postanowiła na polski rynek przygotować limitowaną wersję 20th Anniversary. Wszystko jest tu w niej wyjątkowe – od lakieru, przez wykończenie wnętrza, specjalne oznaczenia na zewnątrz i wewnątrz po mocniejszą odmianę silnika. Spotkać to auto na ulicy, to jak trafić szóstkę w totka, bo jest tych samochodów na całą Polskę równo 100 szt. i właśnie zostały wszystkie sprzedane, a sprzedaż ruszyła w marcu.
Zapraszam na spotkanie z tym wyjątkowym autem dla koneserów motoryzacji, nie tylko marki Mazda.
Nadwozie i wnętrze.
Dodajmy od razu i wyjaśnijmy – to nie jest nowy samochód, a produkowany od kilku lat model poddany specjalnemu faceliftingowi, co oznacza, że niektóre rozwiązania nie zostały zmodyfikowane (mowa tu głównie o systemie info-rozrywki). Mamy więc tu poprzedniej generacji ekran multimediów, obraz z kamer tylnej i przedniej oraz nawigację, która dzisiaj już trąci sporych rozmiarów myszą. Ale to jedyne, moim zdaniem, mankamenty tego auta, do których, powiedzmy sobie szczerze, można się przyzwyczaić i zaakceptować, ciesząc się innymi zaletami tego modelu.
Na zewnątrz auto nie uległo żadnym zmianom (zgodnie z zasadą, że dobrego się nie zmienia), poza przednim grillem i oznaczeniami 20th Anniversary na obu błotnikach. Nadal jest to genialnie narysowana bryła, bardzo proporcjonalna i na wskroś nowoczesna (ponadczasowa?), której kunszt wizualny widać zwłaszcza patrząc na nią z boku. I to charakterystyczne dla Mazd przetłoczenie (wybrzuszenie) przedniego błotnika, znikające gdzieś pod bocznymi lusterkami. Kodo – czyli sztuka ruchu, wzornicza filozofia Mazdy.
W limitowanej wersji dodano w całości chromowany grill, który odbija się od pięknego koloru o ładnie brzmiącej nazwie Aristan Red. To specjalnie przygotowany lakier dla tego modelu i jest to kolejny po Soul Red Crystal, Machine Grey i Rhodium White lakier z serii Takumunuri, który naśladuje efekt możliwy do uzyskania jedynie przy ręcznym nakładaniu powłok lakierniczych przez mistrza-lakiernika (stąd właśnie to określenie). Aristan Red to w istocie kolor bordowy, który zmienia odcień w zależności od padającego nań światła.
Całość uzupełniona jest ledowymi światłami z przodu i z tyłu oraz specjalnie dla tego modelu przygotowanymi aluminiowymi felgami w rozmiarze 19 cali lakierowanymi na kolor błyszczącego aluminium. Wygląda to wszystko naprawdę obłędnie.
Ale w środku dzieje się jeszcze więcej.
Największe wrażenie robi oczywiście jasna tapicerka połączona kolorystycznie z czarnymi elementami – podsufitką, górną częścią kokpitu, czarnymi elementami boczków drzwi i tunelem środkowym. Tym jasnym wykończeniem jest skóra nappa uzupełniona detalami wykonanymi z tkaniny Legan – rodzaj zamszu. Skóra nappa (fotele przednie i tyle) jest przyjemna w dotyku a na siedziskach i oparciach perforowana. Kokpit i boczki drzwi wykonane z Laganu dają uczucie miękkości i ekskluzywności – panują tu różne odcienie beżu. Dodatkowo kokpit i boczki drzwi uzupełnione są wstawkami z tworzywa imitującego ciemnobrązowe drewno. Naprawdę duży szyk, za który konkurencja każe sobie płacić spore pieniądze.
Z innych, rzucających się w oczy detali wybieram te:
– roleta zasłaniająca miejsca na kubki w tunelu środkowym wykończona jest chromowanym uchwytem, który pięknie odbija się od matowej czerni rolety,
– gustownie wykonane pokrętło systemu info-rozrywki, odbija się swymi chromowanymi elementami od czarnego tworzywa piano black na tunelu środkowym,
– wszędzie gustowne przeszycia nicią, które dodają wnętrzu szyku,
– analogowe zegary, które w obecnym szaleństwie powszechnej tabletozy dają uczucie, że siła tradycji ma jednak sens (centralny zegar jest w istocie panelem cyfrowym, na którym wyświetlane są różne informacje także w formie animacji komputerowej),
– gustownie wkomponowane w kokpit nawiewy wentylacji mają ciekawy i oryginalny kształt,
– wspomniana już czarna podsufitka (tu uwaga: dzięki oknu szyberdachu do wnętrza wpada więcej światła, bez tego czarna podsufitka byłaby moim zdaniem zbyt przygnębiająca),
– podłokietnik na tylnej kanapie, w którym gustownie wkomponowano przyciski ogrzewania siedzeń oraz wewnątrz podłokietnika gniazda USB do zasilania telefonu,
– no i szykownie wykończone boczki drzwi.
Wnętrze naprawdę jest godnie wykonane. Wszystko dobrze spasowane, nie słychać żadnych trzasków czy skrzypienia. Oczywiście kwestią gustu jest ta kolorystyka. No i kwestie praktyczne – jak zachowywać się będzie ta jasna skórka nappa na siedzeniach, czy da się ją utrzymać w czystości i dobrej formie. Czas pokaże.
Kilka słów o przestrzeni w kokpicie i o bagażniku.
Miejsca z przodu jest wystarczająco dużo nawet dla osób z wyższym wzrostem, z tyłu nie jest to salonka, ale nie jest też jakoś specjalnie ciasno. Bez wątpienia jest więcej miejsca niż w mniejszej Maździe 3, także jeśli chodzi o szerokość kanapy – nic dziwnego, Mazda 6 to w końcu limuzyna segmentu D. Jedyna moja uwaga dotyczy zbyt moim zdaniem wysokiej pozycji za kierownicą – jak dla mnie siedzi się za wysoko nawet w najniższym położeniu fotela. Porównując pozycję kierowcy w Maździe 3 z pozycją kierowcy w Maździe 6, to ta w trójce jest dużo bardziej sportowa, ale to w końcu dwa różne rodzaje samochodów. Mazda 6 jest przecież bardziej reprezentacyjna, stąd zapewne siedzi się nieco wyżej. Za to miejsca nad głową jest wystarczająco dużo nawet ze standardowym w tym modelu szyberdachem. Z tyłu miejsca nad głową jest mniej, ale ma to związek z opadającą linią dachu i jest powszechną przypadłością współczesnych sedanów.
Bagażnik ma “tylko” 480 litrów, ale na pierwszy rzut oka wydaje się zdecydowanie większy – na plus można zaliczyć to, że podłoga jest płaska i równa, a oparcie tylnej kanapy składa się w proporcjach 1/3 i 2/3 przy pomocy dźwigienek dostępnych po otwarciu bagażnika. Plusem są także osłonięte zawiasy klapy bagażnika.
Parę słów o systemie info-rozrywki. To jedyny element samochodu, który odstaje od całości i doprawdy trudno zrozumieć, dlaczego nie poddano go jakiejkolwiek modyfikacji. System ma spore opóźnienie podczas uruchomienia, nawigacja ładuje się kilka sekund, a jakość grafiki jest typowa dla rozwiązań sprzed kilku dobrych lat. Ale największym dramatem jest jakość kamer przedniej i tylnej (kamery pod lusterkami dla systemu 360 stopni są już dużo lepszej jakości). Doprawdy nie rozumiem, dlaczego nie zmodyfikowano chociaż tych elementów – wypada mieć jedynie nadzieję, że są jakieś prywatne firmy, które są w stanie to poprawić, inaczej trzeba będzie z tym żyć. Oczywiście nie jest to jakiś wielki problem – w końcu jak często używa się tych kamer, ale niesmak, czy może niedosyt pozostaje. W tej cenie auta trochę to nie przystoi. Mam też uwagi do systemu nagłośnienia Bose. W Maździe 3 system ten gra po prostu wyśmienicie, w Maździe 6 20th Anniversary nie ma już tak dobrej jakości – brak tu przede wszystkim czystych i soczystych basów, ale to zapewne kwestia braku subwoofera na tylnej półce. Są jednak firmy, które upgrade’ują systemy audio – trzeba dopytać. W takim aucie warto pokusić się o czysty i dobry dźwięk audio.
Napęd.
W modelu 20th Anniversary wykorzystano dobrze już znany silnik Skyactiv G (wolnossąca benzyna) o pojemności 2,5 litra oraz mocy 194 KM. Jest to prosta w konstrukcji i sprawdzona jednostka, znacznie różniąca się pod względem technologicznym od silnika Skyactiv X, w którym inżynierom Mazdy udało połączyć się zalety silnika benzynowego z zaletami silnika diesla. Od ponad trzech lat użytkuję Mazdę 3 z tym silnikiem i mam cały bagaż wiedzy i doświadczeń na jego temat, a w zasadzie całego napędu, gdyż silnik ten połączony jest z układem tzw. miękkiej hybrydy – cały ten zespół napędowy uznaję za technologiczną doskonałość. Przejechałem tym autem blisko 125 tysięcy kilometrów i muszę powiedzieć, że jestem pod niesamowitym wrażeniem tego napędu – głównie pod wrażeniem spalania, które zamyka się w średniej wartości 8,7 l/100 km na wszystkich rodzajach dróg w Polsce. Przy bardzo spokojnej jeździe Mazda 3 z silnikiem Skyactiv X potrafi spalić poniżej 6 l/100, a przy jeździe bardzo dynamicznej nie spała więcej niż 9l/100. Przypomnę, że mówimy o silniku 2,0 i mocy 186 KM. Uważam to za absolutne mistrzostwo świata.
Mazdą 6 20th Anniversary przejechałem jak dotąd niecałe 700 km (miasto, drogi podmiejskie, eski i autostrada) i jak na razie komputer wskazuje średnie spalanie na poziomie 9 l/100. Myślę, że po pełnym dotarciu silnika średnie spalanie spadnie poniżej 9 l.
Ale co jest interesującego w układzie napędowym Mazdy 6 20th Anniversary? Jest to system i-ELOOP połączony z systemem i-Stop. Zanim opiszę system i-ELOOP, kilka słów o systemie i-Stop. Nie jest on tak sprawny jak w Maździe 3 Skyactiv X M-Hybrid, w której uruchamianie silnika przy aktywnym systemie i-Stop odbywa się praktycznie bez żadnych szarpnięć. W Maździe 6 Skyactiv G czuć wyraźne szarpnięcie w momencie uruchomienia silnika. Tu daje się zauważyć wyraźną różnicę.
A czym jest system i-ELOOP (Intelligent Energy Loop)? To bodaj pierwszy na świecie seryjnie wyprodukowany i zamontowany w samochodach osobowych system inteligentnego odzyskiwania energii oparty o kondensator EDLC (Electric Double Layer Capacitor). System ten wzoruje się na systemach KERS (Kinetic Energy Recovery System) stosowanych w bolidach Formuły 1.
W największym skrócie różni się od innych systemów odzyskiwania energii tym, że odzyskaną energię nie gromadzi się w ciężkich akumulatorach, tylko w superkondensatorze, co wpływa na zmniejszenie masy pojazdu. Odzyskana podczas hamowania (silnikiem lub hamulcem), dzięki nowemu typowi alternatora o napięciu 25V, energia gromadzona jest w kondensatorze, a następnie poprzez przetwornik obniżający napięcie do 12V zasila najbardziej energochłonne urządzenia w samochodzie (klimatyzacja, wentylacja, instalacja audio, oświetlenie i inne), dzięki czemu nie ma potrzeby dodatkowego obciążania silnika, co wpływa na niższe zużycie paliwa.
Innym systemem obniżającym zużycie paliwa i emisję spalin zastosowanym w tym modelu jest system dezaktywacji dwóch z czterech cylindrów podczas równej i stabilnej jazdy. Dzieje się to całkowicie automatycznie i w sposób niezauważalny dla kierowcy, a działanie wszystkich tych systemów łącznie można sobie podczas jazdy oglądać na ekranie systemu info-rozrywki. Naprawdę fajna zabawa.
Moje dotychczasowe wrażenia z jazdy są pozytywne – na autostradzie auto łagodnie płynie (nie buja), a kiedy trzeba bez problemu przyspiesza, także podczas wyprzedzania na drogach pozamiejskich – silnik przy wyższych obrotach wydaje wtedy fajny dźwięk. Mnie się podoba. Jedynym dla mnie problem, o czym już wspomniałem, jest nieco zbyt wysoka pozycja za kierownicą. Ale myślę, że to kwestia przyzwyczajenia. Za to kierownica fajnie leży w dłoniach, a układ kierowniczy jest przyjemnie responsywny i stawia przyjemny opór.
Wyposażenie i cena.
W tradycyjnie już bogatym wyposażeniu każdej Mazdy w wersji podstawowej, w Maździe 6 sedan 20th Anniversary znajdziemy:
BEZPIECZEŃSTWO
• Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne • Układ zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania (ABS) • Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD) • Układ awaryjnego hamowania (EBA) • Układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) z elektronicznym układem kontroli trakcji (TCS) • System monitorowania martwego pola z systemem monitorującym ruch poprzeczny przy cofaniu (BSM & RCTA) • System wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS) • System rozpoznający znaki ograniczenia prędkości (TSR) • Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat MRCC) • Kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie • System wspomagający hamowanie (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości A-SCBS) • System wspomagający hamowanie podczas cofania (zapobiegający kolizjom przy małej prędkości SCBS-R) • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA) • System wykrywający znużenie kierowcy (DAA) • Czujniki parkowania z przodu i z tyłu • Kamera cofania • System kamer 360° • Czujnik deszczu (automatyczne wycieraczki) • Czujnik zmierzchu (automatyczne światła) • Diodowe światła do jazdy dziennej (Signature LED) • Przednie reflektory i kierunkowskazy diodowe (LED) • Spryskiwacze reflektorów • Tylne światła diodowe (LED) • Tylne kierunkowskazy diodowe (LED) • Światła przednie z funkcją Leaving/Coming Home (oświetlania drogi do domu) • Przednie matrycowe reflektory diodowe (LED) z systemem oświetlenia adaptacyjnego (ALH) • Immobilizer fabryczny • Alarm przeciwwłamaniowy • Zestaw naprawczy do kół
MULTIMEDIA I KOMUNIKACJA
• System nawigacji Mazda • MZD Connect – multimedialny system rozrywki i łączności • Moduł do bezprzewodowej integracji wyświetlacza centralnego ze smartfonem (urządzenia iOS) • Moduł do integracji wyświetlacza centralnego ze smartfonem (urządzenia Android) • Ładowarka indukcyjna Qi • Wyświetlacz centralny 8″ ze sterowaniem dotykowym (dostępnym w trakcie postoju) • Ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne) • Przestrzenny system nagłośnieniowy Bose® z 11 głośnikami • Radio cyfrowe DAB • Złącze AUX i 3 porty USB (2 w konsoli centralnej + 1 w podłokietniku tylnej kanapy) • Zestaw głośnomówiący Bluetooth • Kierownica z przyciskami sterowania • Cyfrowy zestaw wskaźników (7″ wyświetlacz TFT)
KOMFORT
• Ekskluzywna tapicerka skórzana Nappa w kolorze brązowym • Fotel kierowcy z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego • Elektryczna regulacja foteli kierowcy i pasażera z przodu z funkcją pamięci dla fotela kierowcy • Fotel pasażera z elektryczną regulacją wysokości • Fotele przednie wentylowane • Podgrzewane fotele przednie (dla kierowcy i pasażera) • Podgrzewane siedzisko tylnej kanapy • Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna • Nawiewy na tylną kanapę • Skórzana kierownica oraz skórzany drążek zmiany biegów • Podgrzewana kierownica • Podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby • Przycisk uruchamiania silnika • Zaawansowany system dostępu bez kluczyka (otwieranie/zamykanie za pomocą przycisku na klamce) • Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne • Podłokietnik centralny w tylnej kanapie • Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne • Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne (bezramkowe) • Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy #1 • Szyberdach
ELEMENTY ZEWNĘTRZNE
• Obręcze aluminiowe 19″ 20th Anniversary (opony 225/45) • Emblemat 20th Anniversary nad przednim nadkolem • Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia • Lusterka boczne podgrzewane i regulowane elektrycznie • Lusterka boczne składane elektrycznie • Lusterka boczne składane elektrycznie z funkcją AUTO • Przyciemniane szyby • Dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe (rozszerzony immobilier)
Cena katalogowa tego modelu to 213 400 zł brutto, ale można walczyć o rabaty (szczególnie, jeśli jest się stałym klientem Mazdy). Bić się o cenę zawsze warto i trzeba.
Czy to dużo? Myślę, że to subiektywne odczucie. Na tle konkurencji nie wydaje się, aby była to cena wygórowana (to w końcu wersja limitowana), zawsze bowiem należy porównywać auta o takim samym wyposażeniu oraz porównywalnym napędzie. Pamiętajmy też, że Mazda od tego roku oferuje 6-letnią gwarancję mechaniczną (z limitem kilometrów 150 000), 3-letnią gwarancję na powłokę lakierniczą i korozję powierzchniową oraz 12-letnią gwarancję na perforację.
Podsumowując…
Podczas pisania tego artykułu przyszła mi do głowy taka żartobliwa myśl, dobrze opisująca to auto z przymrużeniem oka: Jeśli lubisz uczucie, że jeździsz autem, którego nie ma sąsiad, jego szwagier i połowa osiedla, a do tego przekroczyłeś już pięćdziesiątkę i lubisz czasem wcisnąć gaz do dechy, to jest to właśnie samochód dla Ciebie.
Tak, tak bym to auto opisał w jednym zdaniu. Śpieszmy kochać się udane samochody, tak szybko odchodzą…
Dane techniczne Mazda 6 sedan 20th Anniversary.
SILNIK
Typ SKYACTIV-G 2.5
Moc silnika 194 KM
Skrzynia biegów 6AT
Napęd 2WD i-stop i-ELOOP
Typ rozrządu Łańcuchowy, DOHC, 16-zaworowy
Rodzaj zasilania Wtrysk bezpośredni
Liczba i układ cylindrów 4. Rzędowy
Pojemność (cm3) 2488
Średnica × skok (mm) 89,0 × 100,0
Stopień sprężania 13,0:1
Zalecane paliwo Bezołowiowa 95 RON
Pojemność zbiornika paliwa (l) 62
OSIĄGI
Maksymalna moc [kW/obr./min] 194/6000
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) 258/4000
Zużycie paliwa (l/100km)
Wartość uśredniona 7,4
Miasto 10,3
Poza miastem 7,4
Trasa „S” 6,3
Autostrada 7,2
Emisja CO2 (g/km) 167
Poziom emisji Euro 6
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) 8,1
Prędkość maksymalna (km/h) 223
ZAWIESZENIE
Przód Kolumny MacPhersona
Tył Wielowahaczowe
WYMIARY ZEWNĘTRZNE
Długość całkowita (mm) 4870
Szerokość całkowita bez lusterek / z lusterkami (mm) 1840 / 2090
Wysokość (mm) 1450
Zwis przód/tył (mm) 955/1100
Prześwit (mm) 165
Rozstaw osi (mm) 2830
Średnica zawracania (m) 11,2
WYMIARY WEWNĘTRZNE
Liczba miejsc 5
Pojemność bagażnika (l) 480
MASY
Masa własna min. (kg) 1532
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 2095